donderdag 18 juli 2013

Over de bergen naar Spanje

Gisteren nog voor het eten met Gino en Dave op het terras van ons hotel samen gezeten.  Ze hadden hun Hollandse compagnon de route Irma ook meegebracht.  Toffe dame !
Maar die potten en pannen van onze Oostendse vrienden waren er toch teveel aan.  Zeker met de Pyreneeën in het verschiet.  Of wij die konden meenemen ?  Maar natuurlijk ! What are friends for !
Na nog het stuur van Dave rechtgezet te hebben en dat van Gino vastgedraaid te hebben konden ze weer verder naar Sain-Jean Pied de Port waar ze nog een overnachting moesten zien te vinden.  We zouden elkaar morgen nog wel zien.
Deze morgen om 9:20 uur vertrokken.  Hadden een probleem met een lekkende Camelbag maar dat was vrij vlug opgelost (gelukkig maar !).  Bleek ook dat de kaart van Spanje  (Open Straat maps) niet op de geheugenkaart van de GPS stond.  Dus nog vlug even de Mac opgestart en de kaart op de micro SD-kaart gezet.  En we konden op weg.
Tot op de top was het exact 30 kilometer dus we konden meteen beginnen aftellen.  Het klimmen ging vlot en al na enkele kilometers kwamen we Ruud en Anne uit Holland tegen.  Die hadden ook al met Gino en Dave meegefietst.  Volgens hun konden Dave en Gino maar om half negen ontbijten en waren ze daardoor nog niet vertrokken. Irma zou een rustdag nemen en vandaag niet verder fietsen. We praatten nog wat met elkaar maar hun tempo was me wat te traag en ik besloot alleen verder te fietsen.

Het waren zware kilometers.  Voortdurend tussen de 6 en 8% stijging met uitschieters tot 10-11%.  Onderweg veel fietspelgrims gepasseerd.

Op een zestal kilometer van de top kwamen we opnieuw Joram en Marlies tegen.  Ik fietste al een eindje met hen mee in de Landes en zij doen het beide echt uitstekend.  Geregeld stoppen om te eten en te drinken, op die manier hou je het goed vol.  Normaal gezien moeten ze ook ongeveer samen met ons toekomen in Compostela.  Ik hou alvast hun blog in het oog, dan kunnen we elkaar misschien nog zien.

Tja, op de foto's zie je dat het een pittige klim was !

En dan eindelijk de top.  Hoera !

Uiteraard de obligate foto met het naambord !

Aan de Roelandskapel op de top.

Aan de kerk in Roncesvalles.  Wat later kwamen we opnieuw Joram en Marlies tegen.  Ze zouden daar op het terras een capucino drinken.

Vanaf dan ging het bergaf.  Nu ja, er waren nog heel wat klimmetjes bij en de wind zat niet bepaald in de goede richting.  En ondertussen begon de zon ook flink te schijnen.  Na 50 kilometer gestopt om onze pic-nic te nemen.  En dan vlug weer verder.  Om vijf uur waren we al in Puenta de la Reina, waar we aan het kerkje een rustpauze namen.

Het gekende brugje in Puenta de la Reina.

Van Puenta de la Reina waren het nog 20 km maar die waren er eigenlijk teveel aan.  Flink wat bergop, dus dat was afzien als de beesten.  Was ik blij als we in Estella toekwamen.  125km op de teller en 2984 hoogtemeters !  Dat kan tellen !
Ondertussen een terrasje gedaan in Estella en geproefd van de plaatselijke streekbieren :

Als nummer van de dag kies ik Novastar met 'Wrong'.  Dit komt van de eerste CD van Joost Zweegers en die vind ik tot op vandaag nog steeds een pareltje en één van de beste CD's van een Belgische groep.  Ik hoorde het nummer voor het eerst in het restaurant van Veerle en Frederique in Cavaillon.  Het doet me terugdenken aan een paasvakantie in de Provence toen we met ouders, broers en zussen verbleven in de vakantiewoningen van 'Pas de Ventoux'.   Onder impuls van mijn ouders hebben we verschillende keren in het paasverlof samen op reis geweest. Maar na verloop van tijd verwaterde dat wat.  Drukke agenda's, grote projecten,  je kent dat wel.  Maar eerlijk gezegd mis ik het wel.  Zouden we de draad niet weer kunnen oppikken nu het nog met iedereen goed gaat ?