donderdag 30 mei 2013

Cor Unum Et Anima Una (C.I.C.M.)

Waarom rijdt iemand met de fiets naar Compostela ?  Of zoals Paul Jambers het zou zeggen : Wie zijn ze ?  Wat drijft hen ?
Als je een wielerliefhebber en fervent wielertoerist bent, zoek je al eens een nieuwe uitdaging.  En een pelgrimstocht naar Compostela heeft me altijd al aangesproken.  Alleen zag ik dat te voet niet zo goed zitten.  En, we moeten daar zeker niet flauw over doen, ook een stuk vanuit mijn Christelijke opvoeding en achtergrond. Alhoewel ik geen fervent kerkganger ben en ik het moeilijk heb met het instituut kerk, blijft het Christelijke geloof me, ook vandaag nog, aanspreken.
Cor Unum Et Anima Una (één van hart en één van geest) is het motto van de missionarissen van Scheut (Congregatio Immaculati Cordis Mariae) waar ook mijn oom zaliger E.H. Frans Uyttendaele toe behoorde.  Hij was iemand waarvoor ik enorm veel respect had en heb.  Voor een stuk doe ik dit ook ter nagedachtenis aan hem. Maar ook aan mijn goede vriend Johan, die op tweede nieuwjaarsdag 1984 veel te vroeg van ons wegging.
Een fietstocht van meer dan 2000 km geeft je genoeg gelegenheid om eens over een aantal zaken na te denken. Ook dat maakt wezenlijk deel uit van een pelgrimstocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten